onsdag 16 juni 2010

Nödlandningar och spinnövningar

Tisdag/onsdag
TK gick igenom nödlandningsövningen. Vi hade lite diskussioner om lämplig terräng för nödlandningar. Det vill säga val mellan vatten och skog där åsikterna gick lite isär. Kalhyggen och stenig terräng brukar dock räknas bort tämligen omgående då de ger stora skador. Då finns bättre alternativ som ungskog och energiskog.

Åkrar kan vara bra att reflektera lite över. Plöjda åkrar är väldigt svåra att lyckas komma ned på med flygplanet helt. Men om de 'bruna' åkrarna är harvade är de ofta rätt bra landningsplatser. Säkrast är nog grön åkermark. Gult resulterar troligtvis i något högt sädesslag eller rapsfält. Gröna åkrar är ju oftast gräsfält.

Vi hade en kort diskussion om användning av vägar vid nödlandning och risken att utsätta någon annan för fara är ju uppenbar, men ibland finns givetvis få val.

Inför spinnövningen gick vi igenom in- och urgångsteknik.

Urgång ur spinn:
P - Power off
A - Aileron neutral
R - Rudder-rotation
E - Elevator Down

På onsdagen startade vi med några pass branta svängar. Jag flög C42 Ikarus med JM som elev. Sedan var det dags för spinnövningar. Vi körde våra spinnövningar i segelflygplanet kallat 'Ugglan' (Puchacz) och för mig som segelflugit som tonåring i Siljansnäs för 15-20 år sedan var det en härlig upplevelse att få bekanta sig med flygplanet.

Jag fick förtroendet att flyga från start och med en Pawnee som bogserflygplan bär det iväg rätt snabbt upp till 1200 meters höjd. Efter urkoppling körde jag lite svängar och vingtippning. Som vanligt i segelflygplan blir det rätt tydligt om man svänger 'orent'. Man både hör på fartljudet och känner vibrationerna i flygplanet.

Sedan startade vi övningen över Falköping med några varv spinn: Oren sväng åt vänster med något hög nos, för mycket bottenroder och så en sista 'knick' med spaken höjd/motskevning strax före stallfart. Några kraftiga skakningar och sedan kraftig nosrörelse vänster ned. Vi håller kvar ingångsrodren till spinn - ett varv - två varv - tittar ut på vingen som gör ett varv runt horisonten på 1-2 sekunder - snurrar och nosläget känns lågt när marken snurrar framför fötterna, men allt känns mindre dramatiskt när man lutar huvudet bakåt och tittar upp mot horisonten för att se rotationsriktningen. Urgång ropar läraren från baksits. Spaken centrerad, fullt sidoroder mot rotationen, spaken framåt och en kraftig fartökning när rotationen upphör. Upptagningen kändes mest dramatisk med en belastning på ca 4G enligt g-mätaren.

Vi fortsätter hissa med överskottsfarten. Ny likadan spinn åt andra hållet med urgång. Vi diskuterade sedan lite om hur mycket spaken skall föras fram och att verkligen trampa FULLT sidroder mot rotationen för att få stopp på rotationen. Sedan gjorde vi ingång i spinn med tidig urgång åt båda hållen, vilket blir typ ett kvarts varv när man häver den direkt.

Efter övningen hade vi moln under oss, så gick tillbaka mot Ålleberg där det åter var färre moln. Vi hade nu höjd kvar för aerobatics så vi gjorde några kubanska åttor, halv roll vänster till inverterat läge och sedan urgång med halv looping från toppen. Rak urgång, hel looping och en gunga och några loopingar tills det var dags att rapportera nedflygningssektorn på Ålleberg. H 'pratade' ned mig med farter på medvind, bas och final. Landningen kändes riktigt fin. Som vanligt är segelflygplanens luftbromsar mycket effektiva och man kan undra varför inte alla flygplan har dessa.

Klev ur med ett löjligt leende på läpparna..

En demofilm med spinn-övningar i samma flygplan som vi använde (om än med rätt få varv):
Spinn med segelflygplan Puchacz

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar