torsdag 3 juni 2010

Teorin avklarad (utökat inlägg)

Söndag/måndag
För lågt i tak för övning på Ålleberg. Vi flög raskt över till Falköping för tre pass i övningen "Start och landning i sidvind". I Falköping finns en asfaltbana och ytterligare två grässtråk på vardera sidan om banan att öva på och vi studsade med fin separation alla tre maskinerna i landningsvarvet. 'Eleverna' spelade med och drev av  medvind, bas och final varefter 'lärarna' styrde upp genom att ge instruktioner. Oerhört nyttig övning.

Efter lunch körde TS en timmas teorilektion ur Operational Proceedures om organisation, certifikat och flyginformationstjänst. Lite diskussioner om vilka sorters läkarundersökningar som gäller för att flyga utomlands. Efter fikat gick AM igenom sitt teoripass om regler för luftvärdighet, flygplatsbestämmelser och medtagande av passagerare, gods och vapen(!).

Vi hade en intressant diskussion om/när man skall skriva i gula sidorna och när ett flygplan blir 'grounded'. Läroboken säger kort att det är upp till befälhavaren som kommer efter att bedöma luftvärdigheten utifrån gula sidorna tills tekniker fört över felet till rosa sidorna (Hold Items List). Detta diskuterades vara ett något förenklat resonemang och om planet är 'grounded' verkade beroende på huruvida flygplanet är verksamt inom klubbflyget eller inte. Att reglerna tolkas olika i olika klubbar är dock rätt klart. Kontentan blev hur som helst att kontakta teknikern. (Bild till höger: AM, JE, AG och JM kontrollerar motorrummet på C42 Ikarus. Bild nedan: C42 Ikarus)

Mycket teori denna dagen, då det dåliga vädret höll i sig och flygpassen under resterande dagen blev inställda. TK fortsatte med teoriundervisning om bränsle, luftrumssystem och luftrumsklasser.

Vi avslutade dagen med sista teoriprovet som var ämnet Human Factors och det var skönt att efteråt konstatera att jag fått godkänt på alla teoriproven.

På måndagen var det dags för mig att köra min timma med teorilektion. Eftersom förberedelsetiden hade varit ganska lång kändes det bra. Visuell väderkonditioner (vilket väder får jag flyga i?), luftrumsvillkor (vilka regler gäller i de olika luftrummen?) och höjdmätarbestämmelser. Ämnena var tacksamma då alla tre delarna praktiseras i praktiskt taget all planering inför flygning och under flygning. Det blev även en del levande diskussioner, vilket kändes bra. Då vet man ju att man lyckats engagera lyssnarna också.

BK från Transportstyrelsen (tidigare Luftfartsstyrelsen) kom på besök och berättade om certifikat, nya regler, trender i regeländringar, och miljöfrågor. Kul att lära känna någon som vet hur 'tänket' går till inne på myndigheten och synen på hur vi kan hålla en bra utbildningsnivå på både piloter och lärare.

Vi fick så småningom en molnbas på ca 4000ft, så vi startade flygövningarna som kom att handla mycket om stall och vikning.

Under dagen flög jag totalt fem flygpass med 19 landningar (varav två pass i Eurocub, två pass i A-22 och ett pass i C42 Ikarus).

Vi hade en del diskussioner på kvällen hur långt  stall- och viknings-övningarna skall drivas. Det gäller ju att väga nyttan av elevens kännedom om fenomenet, mot faran i att genomföra övningen. God höjd, lugn luft och företrädesvis ett snällt skolflygplan är goda förutsättningar.

Förberedande av morgondagens övningar och godnatt vid 23-tiden. Drygt en av två veckor avklarade, men trots att kursen är oerhört givande längtar man nu hem till familjen en hel del.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar