onsdag 26 maj 2010

Navigering mot Vättern

Fredag/lördag
Frukost, flaggan och vädergenomgång. Som vanligt är alla redo att hålla genomgång före flygning för dagens flygpass. JE gick igenom start och landning. Vi gick även igenom lite teori och erfarenheter av spinn. Givetvis en försmak av de spinnövningar som alla skulle få prova på under kommande vecka. Vi gick in lite på spinn med olika typer som tex Eurocub, Dynamic, Safir (flatspinn), Saab 2000, Ikarus och Jabiru.

Flygvädret lät vänta på sig, så vi fick ett nytt teoriprov i väntan på bättre förhållanden. Denna gång i ämnet 'Luftfartyg generellt'. Till eftermiddagen klarnade det upp och det blev tre flygpass per man förlagda både till Ålleberg och Falköpings flygplats. Övningarna blev först stigande/sjunkande sväng (övning 7), flygning med klaff och vingglidning (övning 8) och sedan in på start, landning och landningsvarvet (övning11). 'Instruktörsaspiranterna' började nu även agera elever åt varandra mellan flygningarna med 'kontrollanterna' (kursens lärare). Detta gjorde att kursens lärare inte på samma sätt blev den trånga sektorn i flygövningarna. Det visade sig vara rätt lärorikt att lyssna även på andras instruktioner då man spelade elev. Nu har flödet även börjat komma in lite mer naturligt. Visa-instruera-öva-visa-instruera-öva-..

Det blir även under själva övandet en hel del instruerande och att tala till rätta istället för att lägga sig i rodren ger eleven möjlighet att själv få överkorrigera och göra sina misstag:

"..kontrollera luften inåt i svängen...skevroder, sidroder, spaken något bakåt, minska på skevrodret, lätta på bottenrodret, håll farten, kontrollera höjden..vi ligger nu i en normal sväng.."

Idag hann jag även med alla tre flygplanstyperna. Visst är det en viss skillnad mellan maskinerna, men samtidigt tänker man inte så mycket på det längre. Vid 21.30 var det dags att individuellt förbereda morgondagen.

På fredagen fick jag uppgiften att hålla genomgång före flygning i "Stall och vikning". Då vädret inte såg ut att ordna upp sig på förmiddagen, blev det ytterligare ett teoriprov. Nu i ämnet "Flygningens grundprinciper" (aerodynamiken).

Dags så för navigationsrundan som förberetts i torsdags. I väntan på sin starttid, blev det sporrhjulsflygning med Eurocub igen (röd/vit på bilden). Övningarna blev instruerande av sväng i stigning, glidflykt och vingglidning. Vi avslutade passet med instruerande av landningsvarvet och landning.

Navigationsrundan gjorde jag i A-22:an (blå på bilden). Det började bra och jag höll mina minut- och halvminutstreck på första benet. På andra benet hade jag mycket mer motvind än beräknat och vid viss tvekan vid letande av den rätt dolda kyrkan som utgjorde brytpunkt, blev jag efter med ca 2 minuter. En tid som var rätt svår att åka ikapp i motvinden som låg på 20-25 kt på 2000ft. Då jag låg efter beslutade jag att skippa planerad minutsväng vid kyrka nummer två ute vid Vätterns strand. Sedan iväg över storskogen igen, men nu med rejäl medvind. Ju längre tiden gick desto mer kände jag att beslutet att skippa minutsvängen var ett misstag. På tillbakaresan var ju medvinden så pass stark att jag inte kunde hålla angiven ground speed på ca 75kt utan att ligga på runt stallfart. Vid målgång var jag precis en minut för tidig trots att jag försökt hålla så låg fart som möjligt sista benet. Skippa aldrig minutsvängen på en bana med samma start och mål!

Vid åttatiden på kvällen var dagens flygningar avklarade och vi fick resten av kvällen för förberedande av våra kommande teoripass i Operational Proceedures (OPS) och för att kunna köra genomgång före flygning på övningarna "Start och landning i sidvind" respektive "Bedömningslandning.

En av vår lärare KN som hängt med hela veckan tackade för sig och ersattes utav JM. Vi tackade KN för givande pass både på marken och i luften.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar