måndag 17 maj 2010

Från morgon till kväll

Måndag
Gemensam frukost 7.30 och hissande av flaggan klockan 08.00 är rutinen på Ålleberg sedan länge, så vi håller på den traditionen.

 Jag fixade utrustningen för att få upp dagens väder på projektorn och dagen inleds med vädergenomgång 08.10. Genomgången är den rätt vanliga proceduren inom UL-flyget. Vi kikar på Significant Weather Chart (SWC), Terminal Area Forecast (TAF) och senaste observationerna (METAR) för närliggande fält och sedan låghöjdsprognosen (GAFOR) för att få en bild av områdets väder. Väderradarbilderna också värdefulla, men just denna dag inte nödvändiga.

En bra genomgång före flygning (av AN) för övning 1-3. Förberedelser, introduktionsflygning, rodrens primära verkan och planflykt.

Jag fick första passet i Eurocub med en 'elev' som spelades vara en 66-årig man som tidigare segelflugit (HA). Kändes lite stolpigt i luften då man är ovan med lärarinstruktionerna till 'eleven'. Men efter 40 minuters flygning hade vi gått igenom tre övningar.

Lunch och sedan teoriprov i ämnena 'meteorologi' och 'operational proceedures'. Efter ny väderbriefing så fortsatte vi med nya inflygningar på ny typ igen. För min del denna gång en Aeroprakt A-22 Foxbat. En maskin från Ukraina som de flesta var mycket förtjusta i. Fin utsikt och roderharmoni. Mycket snäll maskin. Gasen av, sjunkande sväng, spaken i magen runt vid stallfart och den lägger sig i en långsam fin spiral utan vikningstendenser. Fascinerande!

Inflygning på A-22: Jag (och NvK i vänstersits) körde några stigande sjunkande svängar, lågfartsövningar. Vi studsade en gång och efter andra landningen klev kontrollanten (NvK) ur och jag fortsatte själv med tre studsar och en bedömningslandning. Sista bedömningslandningen blev lite kort och fick stöttas, men med tanke på vinden kändes prestationen OK. TAF hade sagt 300 grader/14kt/gust24, men någon gust (vindbyar) att tala om hade vi inte. Så var man då influgen på A-22, som kom att bli min favorit under de följande dagarna.

Vi diskuterade skillnaden mellan flyginstruktör och flyglärare (inom ULB) och (HA) konstaterade att flyginstruktör var man upp till tre nycertifierade piloter. Sedan är man således flyglärare och en erfaren sådan kan fungera som kontrollant. Som utbildad flyginstruktör är man också behörig att själv flyga in sig på ny flygplanstyp. Men vid stora skillnader är det givetvis bättre (och mer lärorik) att ha någon som kan typen att lära av.

Jag och en kurskompis (AG) gjorde en kvällsflygning över Falköpingslätten med hans Dynamic (WT9). Också en riktigt fin maskin med mycket fin roderharmoni och med Dynon EFIS instrumentering. En skärm för flyginstrumentering och en för motorinstrumentering. Lite demo av autopiloten vid olika modes för heading, nav route, höjdhållning och även 180 graders sväng tillbaka i dåligt väder. Framförallt rollsnabb och precis i rodren. Blir nog mer Dynamic framöver!!

Två ovanligt givande dagar i en flygares liv! I säng vid 22 för att läsa på morgondagens pass..

Den som har fler fina länkar till information/bilder om dessa flygplanen i bloggen får gärna bidra i kommentarerna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar