torsdag 13 maj 2010

Kursstart på Ålleberg

Kom ned till Ålleberg fredag före kursstart. De flesta kom under kvällen och sex läraraspiranter inkvarterades i elevbostäderna uppe på 'berget'. Berget är en stor ås med en platå ca 100m över Falköpingsslätten. I nordväst Falköping, Hornborgasjön, Gudhem, Varnhem, Skara. Att Ålleberg har flygartraditioner visar sig rätt snart. Stora ramper för uthopp över kanten från gamla dagar och så segelflyg-museet välfyllt med diverse skapelser som troligen flugit. Restaurangen har många besökare med utsikt mot väster och kvällssolen.


Lördag/Söndag
Metodik och pedagogik-genomgångar (av J-Å L) med praktiska övningar. Vi gick igenom en del om minnet, inlärning, men även elevers förväntningar på flygandet. Mycket går ut på att pejla eleven och hennes/hans förutsättningar för utbildningen. Förutfattade meningar hos gemene man är inte direkt ovanligt om vad flygning är och innebär.

Vi fick hålla var sitt teoripass framför videokamera och sedan tittade vi gemensamt igenom presentationen för analys.

På söndagen före middagen gjordes daglig tillsyn på våra tre maskiner för att direkt flyga in alla på resp. maskin och fältet Ålleberg i sig.

En Eurocub, en C42 Ikarus och en A22. Kvällens flygning blev tuff.

Ålleberg har vid gynnsamma förhållanden (sydvästlig vind) flera rotorer i luften runt fältet som ger både nedsvep och uppsvep på finalen inför landningarna. I kombination med ny typ (för mig C42), inflygning i högersits blev det riktigt spännande. Att sedan gasen satt på spaken mellan benen och styrspaken på vänster hand istället för höger var också lite speciellt och motoriken satt inte i ryggmärgen direkt precis. Klaff och trim i taket, högre instrumentpanel och nosattityd i flygningen än i de jag vanligtvis flyger (Eurocub, PA28). En riktigt kul utmaning!

Jag fick känna på C42:an i luften under ca 20 min (tillsammans med KN) och sedan en studs och en landning bana 21. Efter 40 min flygning klev läraren ur och gav klartecken att köra några varv själv, vilket kändes riktigt fint.

Genomgång efter flygning kördes fram till 21 och sedan fick vi uppgiften att läsa in oss på morgondagens lärarinstruktioner. Dessa ges muntligen och lika till alla elever under flygpassen ihop med manövrerna. Exempel på sådana instruktioner i kommande inlägg.

En riktigt intensiv men kul första dag. Klar 23.30. Godnatt!

..om C42 Ikarus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar