måndag 3 maj 2010

Hos psykologerna

En solig fredagkväll i april sitter jag med en av flygvapnets flygande psykologer som KSAK anlitar för personlighetsbedömning. Han (AIT) ber mig berätta om mig själv och man kan säga att det börjar som vilken anställningsintervju som helst.

Några veckor tidigare har jag gjort flygprov med skolchefen på klubben (EE) för att säkerställa tillräcklig  flygtrim. En dag med lätta moln, 12 kt och markant markinversion på ca 700-800 ft. Det blev lite av varje av det vanliga med branta svängar, sjunkande/stigande korkskruvar, nödlandningsprocedurer, sväng i låg fart med stall och vikning, diverse landningsövningar i varvet. Alltihop med något ökade krav på fart och höjdhållning. Och sedan givetvis 'debreifing'.

Tillbaka till intervjun hos KSAK. Efter att ha berättat den "långa" historien om mig själv är det dags att kliva in till nästa flygpsykolog och göra Defence Mechanism Test (DMT). Ett test som jag visste (och vet) väldigt lite om men som i korthet går ut på att berätta vad man ser och uppfattar i olika bilder. Man tittar in i en mörk låda där varje bild visas under ett mycket kort intervall, vartefter man får redogöra för vad man sett. Själv hade jag väldigt svårt att säga om det kändes bra eller dåligt efter testet. Efter en timmas tittande känner man sig riktigt trött.

Efter några fundersamma dagar fick jag så äntligen det positiva beskedet och studiematerial fanns snart att hämta på posten för att kunna repetera teorin inför kursen.

Nu på fredag bär det iväg ned för två veckor intensiv flygutbildning på Ålleberg. Tills dess! Lågt och sakta!

//Jesper

Flygkraven för att påbörja flyginstruktörskursen i korthet:
  • Min 200h motorflygtid i normalklass eller i UL-flygplan (klassen experiment/privat)
  • Min 50h på UL-flygplan 
  • 50 timmar kan även utgöras av flygning med Touring Motor Glider (TMG)
  • Flygprov
  • Flygpsykologtest
För den intresserade av DMT:
http://paranormal.se/topic/dmt_-_defence_mechanism_test.html


Länk till KSAK:s UL-sida:
http://www.ksak.se/M-KSAK/UL/

1 kommentar:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera